Ayrton Senna – En legende og et medmenneske

 

Ayrton Senna var en kjent Formel1 sjåfør fra Brasil. Han er kjent for å ha vært en svært god sjåfør og i sin karriere vant han hele tre verdensmesterskap i 1988, 1990 og i 1991. Han ble kjent for en svært spenstig og aggressiv kjørestil, samtidig som han respekterte sporten og han jukset aldri. Sennas karriere ble dessverre alt for kort. Under Grand Prix i San Marino i 1994 døde Ayrton av skadene han pådro seg i en svært voldsom ulykke.

I Brasil var Senna en helt. Ikke bare hadde han som en av periodens beste sjåfører satt Brasil på kartet innen Formel 1, men han brukte også mye tid og mangfoldige millioner på å hjelpe fattige barn i Brasil. Like før han døde startet han arbeidet med å opprette en veldedig organisasjon som skulle gi fattige barn i Brasil bedre utdanningsmuligheter. Hans familie fortsatte arbeidet med dette prosjektet som i dag heter Instituto Ayrton Senna.

En kortvarig, men rikholdig karriere

Ayrton Sennas karriere ble dessverre altfor kort. Han var aktiv innen Formel 1 i ti år fra 1984 til 1994. Innen Formel 1 er det vanlig å ha en karriere på rundt 20 år eller mer. Likevel klarte Ayrton Senna å skaffe seg såpass mye innflytelse at han alltid kommer til å bli husket som en av Formel 1s aller beste sjåfører. Ikke bare var han en svært dyktig sjåfør, men hans sportsånd gjorde at han opparbeidet seg respekt.

Senna endret Formel1-sporten for alltid

I forkant av Sennas tragiske ulykke hadde han sterke meninger om sikkerheten under løpene i Formel 1. Han mente fokuset på sjåførenes sikkerhet ikke var bra nok og at arrangørene stadig tok mer risiko. Sennas tragiske ulykke endret derfor Formel 1-sporten for alltid. Umiddelbart etter hans død ble det økt fokus på sjåførenes sikkerhet og slik har det vært i de påfølgende årene.

McLaren MP4/4

På grunn av Ayrton Senna blir McLaren MP4/4 omtalt som en av de aller mest ikoniske racerbilene som noensinne har blitt bygget. Da Senna var i sitt ess i 1988 vant han 15 av 16 løp i denne bilen. I motsetning til dagens Formel 1-biler som styres av datamaskiner var dette en bil med både manuelt gir og uten servostyring. For å hanskes med en slik bil kreves det en dyktig sjåfør.

Categories: Superbilene
fportfolio