Tidenes mest ikoniske racerbiler

 

Nå og da får racingsporten nye biler som på grunn av sine spesielle ytelser og karakteristikker vil bli husket i mange år frem i tid. I denne artikkelen skal vi gå gjennom et par av de aller meste ikoniske racerbilene som har gitt mang en racingentusiast gåsehud og våte drømmer om natten. Mange av disse bilene har fått æren av å pryde vegger på gutterom rundt om i hele verden. Bli med på dette nostalgiske tilbakeblikket på racing-historiens mest ikoniske biler.

Audi Quattro

Audi Quattro var et råskinn av en rallybil. I sin storhetstid vant denne gale Tyskeren hele 23 rallymesterskap. Bilens råe kjøreegenskaper er et resultat av Audis patenterte firehjulstrekk-system, Quattro.

Lancia Stratos og Lancia Delta HF Integrale

For de som ikke var interessert i rally på 70 og 80-tallet forbindes kanskje Lancia med rare biler av dårlig kvalitet. I virkeligheten er Lancia en av de bilfabrikkene som har laget verdens beste og mest sinnsyke rallybiler. Lancia Stratos vant hele 18 mesterskap i perioden mellom 1974 og 1981. I tillegg var dette den første bilen som ble designet og utviklet spesielt for WRC-serien. Stratos ble derfor kun produsert i svært få eksemplar. I dag er det omtrent umulig å kjøpe en Lancia Stratos.

Lillebroren Lancia Delta HF Integrale kom noen år senere, men heller ikke den er noe å kimse av. Med firehjulstrekk og turbo skapte denne bilen oppstyr i rallymiljøet da den kom i 1984. Lancia Delta HF Integrale er en videreutvikling av serieproduksjonsbilen Lancia Delta fra 1980. I rallysammenheng er den kjent for å bli prydet av en stor Martini-logo og sin helt særegne lyd som fikk hårene på ryggen til å reise seg hos rallypublikummet.

Det britiske TV-programmet Top Gear kåret Lancia til å være verdens beste bilfabrikant. Ikke på grunn av driftssikkerhet og pålitelighet, men på grunn av hvor mye lidenskap og følelser Lancias biler har bidratt med.

Ford GT40

Ford GT40 er en racerbil som satte mange rekorder under Le Mans-løpene på 60-tallet. Bilens helt unike lyd fra V8-motren, ekstreme ytelse og umiskjennelige lakkering gjorde denne bilen til et ikon innen racing-historien. Bilen ble bygget som et samarbeidsprosjekt mellom Ford, Shelby og et utvalg bileksperter fra England. Bilen vant 24 timers løpet på Le Mans hele fire år på rad mellom 1966 og 1969. Ford GT40 var den første bilen i historien til å vinne løpet flere år på rad med samme

Bilen ble utviklet for å slå Ferrari-teamet som frem til da hadde vunnet Le Mans fra 1960 til 1965.

På grunn av bilens status og rekorder ble Ford GT utviklet i forbindelse med Fords jubileum i 2003. Bilen deler mange designelementer med forgjengeren fra 60-tallet. Selv om bilen har likhetstrekk med GT40 er Ford GT en helt ny bil med moderne teknologi og ytelse.

fportfolio